Hogeschool West-Vlaanderen
Howest Kortrijk
Sint Martens Latemlaan 1B - 8500 Kortrijk
Tel: 056 24 12 11
studentadmin@howest.be - Website: www.howest.be
Actief burgerschap16005/1537/2223/1/26
Studiegids

Actief burgerschap

16005/1537/2223/1/26
Academiejaar 2022-23
Komt voor in:
  • Bachelor in de netwerkeconomie, trajectschijf 4
    Keuzeoptie:
    • Social entrepreneur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Totale studietijd: 225,00 uren
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Snoeck Sandy
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Doelstellingen

  • 1201 De social entrepreneur weet wat netwerkeconomie is en kan aanduiden wat de eigenheid van zijn keuzetraject is.
  • 1202 De social entrepreneur is op de hoogte van recente sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen.
  • 1203 De social entrepreneur weet hoe sociaal-maatschappelijke transities systemisch verlopen.
  • 1204 De social entrepreneur is in staat om met de hulp van digitale tools sociaal-maatschappelijk processen te analyseren.
  • 1205 De social entrepreneur kan een sociaal-maatschappelijke transitie helpen sturen en uitvoeren hierbij rekening houdend met menselijke, economische en natuurlijke kapitalen.

Inhoud

Individuen maken deel uit van een samenleving. Deze samenleving wordt op verschillende manier aangestuurd door overheden die een beleid proberen te realiseren. Ook de mensen in de samenleving zelf zitten niet stil en nemen actief burgerschap op: ze starten zelf initiatieven, verenigen zich allerlei organisaties en proberen het beleid en de politiek op een positieve manier te beïnvloeden. De centrale vraag in deze module is hoe je je als burger actief burgerschap opneemt en samen met organisaties en overheden van de wereld een betere plaats maakt.

Volgende zaken komen hierbij aan bod:

- welke rol nemen verenigingen en het middenveld in de samenleving in?
- Wat is sociale economie?
- welke alternatieve ondernemingsvormen bestaan er?
- welke overheid doet wat?
- welke overheidsinstantie bestaan er die proberen de maatschappij op een betere manier te laten functioneren?
- hoe kan je praktisch inspelen op het overheidsbeleid (subsidies, wedstrijden, samenwerkingen met overheden, ...)?
- welke bestuursvormen zouden beter aansluiten bij de noden van de samenleving?
-

Studiematerialen

Lectorencursus digitaalVerplicht

Leerresultaten en deelcompetenties

PBANE12cK: De social entrepreneur identificeert actuele maatschappelijke uitdagingen, inventariseert of ontwerpt mogelijke systeemgerichte oplossingen en implementeert deze met en voor alle betrokken stakeholders.
CodeOmschrijving
PBANE12cKDe social entrepreneur identificeert actuele maatschappelijke uitdagingen, inventariseert of ontwerpt mogelijke systeemgerichte oplossingen en implementeert deze met en voor alle betrokken stakeholders.

Werkvormen

  • Activerend hoorcollege
  • Extra-muros-activiteit
  • Werkcollege
  • Samenwerkend leren

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
examenperiode 2 buiten examenroosterpermanente evaluatie: andere vorm of combinatie van vormen (Permanente evaluatie)100,00De permanente evaluatie bevat schriftelijk verslagen, online assessment (herhaalbaar), groepswerk, deelname aan het online platform, deelname aan de offline opdrachten, meerdere gesprekken met de student. Voor alle opdrachten in groep maakt peer-assessment deel uit van de evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
examenperiode 3 buiten examenroosterpermanente evaluatie: andere vorm of combinatie van vormen (Permanente evaluatie)100,00De permanente evaluatie bevat bv. schriftelijk verslagen, online assessment (herhaalbaar), groepswerk, deelname aan het online platform, deelname aan de offline opdrachten, meerdere gesprekken met de student, ... Voor alle opdrachten in groep maakt peer-assessment deel uit van de evaluatie. Voor de tweede zittijd worden de live sprekers vervangen door online talks en de films kunnen thuis worden bekeken. De groepsopdrachten kunnen ofwel online worden gefaciliteerd of individueel worden gemaakt. Voor de overige opdrachten worden de deadlines terug opengesteld van eind juni tot half september. Gesprekken (minstens 1x) en de presentatie van de opdracht (1x) moet in die periode via afspraak met de lector(en) worden geregeld.