Hogeschool West-Vlaanderen
Howest Kortrijk
Luipaardstraat 12/A - 8500 Kortrijk
Tel: 056 23 98 60 - Fax: 056 23 98 80
Kortrijk@howest.be - Website: www.howest.be
Meertalig debatteren en presenteren13451/1076/1819/1/65
Studiegids

Meertalig debatteren en presenteren

13451/1076/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de netwerkeconomie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Totale studietijd: 150,00 uren
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: De Blaere Liesbeth, De Jaegere Arne, Hofman Geert
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Engels, Nederlands

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Meertalige offline en online media.

Doelstellingen

LR 1
Weten, inzien en eenvoudig toepassen
0103 De student legt uit dat kennis, weten en waarheid geen absoluut gegeven is maar onderhevig is aan historische en maatschappelijke contexten.
0105 De student weet wat waarden zijn, beschrijft de eigen waarden en situeert deze in een historische en sociaal-maatschappelijke context.
0106 De student begrijpt dat aan elke analyse of verhaal vooronderstellingen verbonden zijn en hij kan zijn eigen vooronderstellingen expliciteren en deze van anderen naar boven brengen.

LR 3

complex toepassen
0308 De student bedient op een vlotte manier kantoorapplicaties zoals tekstverwerkers, rekenbladen en presentatieprogramma’s.

LR 7
weten
0701 De student noemt de kenmerken van goede bronnen op en formuleert een zoekstrategie om deze te vinden.
0702 De student kan methodes opnoemen om bronnen efficiënt bij te houden voor later gebruik.
0703 De student legt de basisprincipes van een goede presentatie uit.
0704 De student beschrijft de kenmerken van een goed geschreven tekst voor diverse functies (samenvatting, kritische bespreking, essay).
Weten en inzien
0705 De student selecteert actief relevante teksten uit online en offline media op basis van de huidige actualiteit, een specifieke vraagstelling of een opgegeven thema in minstens het Nederlands, het Engels en een derde taal naar keuze.
0706 De student is in staat relevante online en offline mediakanalen te identificeren in de context van zijn gekozen keuzetraject. Hij kan deze op een degelijke manier analyseren, bespreken en aan een grotere publiek toelichten.
inzien
0707 De student beoordeelt bronnen op waarheidsgetrouwheid en kwaliteit.
Eenvoudig toepassen
0708 De student leest en verstaat vlot teksten in het Nederlands, het Engels en een andere taal naar keuze en kan dit bewijzen door de teksten al lezend in het Nederlands te parafraseren.
0709 De student kan de essentie van een gesproken of geschreven tekst neerschrijven in het Nederlands en het Engels.
0710 De student levert kritisch commentaar, in het Nederlands of het Engels, op een geanalyseerde tekst.
0711 De student presenteert, in het Nederlands of het Engels, op basis van verwerkte bronnen een overzichtelijk overzicht voor een publiek van toehoorders.
Complex toepassen
0712 De student schrijft, in het Nederlands of het Engels, op basis van beluisterde of gelezen teksten een goed gestructureerd essay dat de onderzochte onderwerpen helder toelicht aan een lekenpubliek.
0713 De student verdedigt, in het Nederlands of het Engels, een zelf gemaakte analyse van een actueel probleem op basis van een eerder gemaakte voorstudie tegenover derden die mogelijkerwijs een andere visie aanhouden.

Inhoud

Je weet hoe je een professionele presentatie kan geven, hoe je een schriftelijk rapport moet opstellen en hoe je een debat moet voeren. Via een mix aan opdrachten leer je rekening te houden met:

  • vorm;
  • structuur;
  • taal;
  • inhoud.  

Je loopt twee halve dagen kijkstage, gerelateerd aan je keuzetraject. Met de hulp van je coaches werk je hierrond een essay uit en voorzie je er een professionele presentatie.

Je neemt daarnaast deel aan een professioneel debat, rond een actueel thema, verbonden aan de opleiding Netwerkeconomie.

Je werkt voor alle onderdelen van deze module op professionele wijze met de juiste ICT-applicaties.

Studiematerialen

Schrijven van verslag tot eindwerk: do's and don'ts.Aanbevolen
  • Auteur: Pollefliet, L.
  • Uitgever: Academia Press
  • Editie: (2016)
  • ISBN-nr: 978-90-382-2600-2
Lectorencursus digitaalVerplicht
WebcursusVerplicht
WebsitesVerplicht
ZelfstudiemateriaalVerplicht
ZoteroVerplicht
  • Uitgever: Roy Rosenzweig Center for History and New Media
Digitale woordentrainerVerplicht
  • Auteur: Die Keure
  • Uitgever: Die Keure
  • Editie: Recentste versie
E4Progress Office TrainingVerplicht
  • Uitgever: Nikos
Hogeschool TaalVerplicht
  • Uitgever: Plantyn
Microsoft OfficeVerplicht
  • Auteur: Microsoft
  • Uitgever: Microsoft
  • Editie: Recentste versie

Leerresultaten en deelcompetenties

PBANE01K: De netwerkondernemer identificeert en analyseert uitdagingen en bedenkt op een innovatieve manier maatschappelijk verantwoorde oplossingen.
CodeOmschrijving
PBANE01KDe netwerkondernemer identificeert en analyseert uitdagingen en bedenkt op een innovatieve manier maatschappelijk verantwoorde oplossingen.
PBANE03K: De netwerkondernemer selecteert de gepaste digitale tools voor de gestelde doelproblemen en gebruikt deze om oplossingen te genereren en te formuleren.
CodeOmschrijving
PBANE03KDe netwerkondernemer selecteert de gepaste digitale tools voor de gestelde doelproblemen en gebruikt deze om oplossingen te genereren en te formuleren.
PBANE07K: De netwerkondernemer volgt de media in meerdere talen op de voet en maakt op basis daarvan kritische analyses van actuele gebeurtenissen.
CodeOmschrijving
PBANE07KDe netwerkondernemer volgt de media in meerdere talen op de voet en maakt op basis daarvan kritische analyses van actuele gebeurtenissen.

Werkvormen

  • Activerend hoorcollege
  • Begeleid zelfstandig leren
  • Project
  • Werkcollege / Practicum
  • Werkplekleren
  • Extra-muros-activiteit

Evaluatie

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
examenperiode 2 buiten examenroosterpermanente evaluatie: andere vorm of combinatie van vormen (Permanente evaluatie)100,00De permanente evaluatie bevat schriftelijke verslagen, online assessment (herhaalbaar), deelname aan het online platform, deelname aan de offline opdrachten, meerdere gesprekken met en presentaties door de student. Voor alle opdrachten in groep maakt peer-assessment deel uit van de evaluatie. De groepsopdrachten kunnen ofwel online worden gefaciliteerd of individueel worden gemaakt.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
examenperiode 3 buiten examenroosterpermanente evaluatie: andere vorm of combinatie van vormen (Permanente evaluatie)100,00De permanente evaluatie bevat schriftelijke verslagen, online assessment (herhaalbaar), deelname aan het online platform, deelname aan de offline opdrachten, meerdere gesprekken met en presentaties door de student. Voor alle opdrachten in groep maakt peer-assessment deel uit van de evaluatie. De groepsopdrachten kunnen ofwel online worden gefaciliteerd of individueel worden gemaakt.